رفتار به مجموعه واکنش ها و کُنش های پدیده ها، گفته می شود.
شناخت و شناسایی این رفتارها امکان پیش بینی، کنترل و تغییر رفتار پدیده ها را مُیسر می سازد. در مقوله تجارت و بازار، مطالعه رفتار مشتری، رفتار کارکنان، رفتار سازمانی، رفتار خانواده و سایر اجزاء از اهمیت بسزایی برخوردار است که باید با روشهای علمی و تحقیقاتی به آن پرداخته شده و در عصر حاضر عامل اصلی موفقیت و خوشبختی انسانها، توانایی برقراری ارتباط اثربخش و حرفه ای با دیگران است. به عبارتی کسانی که دارای ارتباطات هدفمند وگسترده هستند، جزء موفق ترین افراد در جامعه می باشند.
دلیل علمی لزوم برقراری و حفظ ارتباط با دیگران این است که تمام نیازهای انسان، اعم از مادی و معنوی، برای ادامه ی حیات و بقای نسل، امنیت، تأمین معاش، آسایش زندگی، رفاه اقتصادی، افزایش آگاهی، رفاه اجتماعی، بالا بردن سطح زندگی و برخورداری از دستاوردهای ناشی از کار، تخصص و پیشرفت های علمی و تکنولوژیکی دیگران به وسیله اشخاص دیگر، اعم از اشخاص طبیعی و حقوقی تأمین و برطرف می شود.
هدف اصلی در یادگیری الگوی رفتاری دیسکdisc نه تنها کسب نتایج دلخواه از مذاکرات کاری، روابط خانوادگی و ارتباطات دوستانه می باشد. بلکه باید برای تعامل بهتر با دیگران بیاموزیم با هر تیپ رفتاری چگونه و با چه روشی رفتار نماییم.
مولفین با بهره گیری از تجربیات خود در فعالیت های امور سازمانی، روابط خانوادگی، امور اجتماعی، خیریه، مدارس، برگزاری دوره های آموزشی و کارگاه های مختلف جهت اقشار مختلف جامعه از سن 12 سال به بالا در زمینه علم رفتارشناسی و تاثیر آن در بهبود روابط بین فردی بر این شدند که کتاب جامع و کاملی در این حوزه جهت بهره وری شخصی واجتماعی عرضه نمایند.
همچنان که می دانیم رفتار یک فرد، نشانگر شخصیت آن فرد است. به عبارت دیگر، بعضی از رفتارهای ما ناشی از وراثت و ذات ما می باشند و بعضی دیگر ناشی از سبک تربیت و محیطی که در آن زندگی کرده ایم. در حقیقت رفتار زبان جهانی چگونگی بروز اعمال یا اعمال قابل مشاهده ی انسان ها می باشد و ما به عنوان پدیدآورندگان سازمانها، افکار انتزاعی و گفتار پیچیدهای داریم، که این امر باعث میشود رفتارمان اغلب برای مخاطبان مبهم باشد. از این رو، تمایل برای تدوین استانداردهای اخلاقی به عنوان راهنما و مشوقی برای رفتارهای پسندیده فردی در سازمانها رو به افزایش است. هر سازمانی باید از کدهای رفتاری برخوردار باشد، این کدها هم به عنوان راهنمای رفتار داخلی در سازمان و هم بیانگر ارزشها و تعهدات بیرونی سازمان می باشد.
بهترین عملکرد زمانی اتفاق می افتد که کارکنان حتی زمانی که تحت نظارت نیستند رفتار درست را انجام دهند، اما آیا کارکنان می دانند در شرایط مختلف کدام رفتار صحیح و کدام رفتار نادرست میباشد؟